A Gentil Carioca
Skip to main content
  • Menu
  • Home
  • Artists
  • Exhibitions
  • Art Fairs
  • In the gallery
  • Projects
  • Gallery
  • Contact
  • PT
  • EN
Menu
  • PT
  • EN

Artworks

Open a larger version of the following image in a popup: Jarbas Lopes, Scorpios - objetos para o não objeto, 2000/2021
Open a larger version of the following image in a popup: Jarbas Lopes, Scorpios - objetos para o não objeto, 2000/2021
Open a larger version of the following image in a popup: Jarbas Lopes, Scorpios - objetos para o não objeto, 2000/2021
Open a larger version of the following image in a popup: Jarbas Lopes, Scorpios - objetos para o não objeto, 2000/2021
Open a larger version of the following image in a popup: Jarbas Lopes, Scorpios - objetos para o não objeto, 2000/2021
Open a larger version of the following image in a popup: Jarbas Lopes, Scorpios - objetos para o não objeto, 2000/2021
Open a larger version of the following image in a popup: Jarbas Lopes, Scorpios - objetos para o não objeto, 2000/2021
Open a larger version of the following image in a popup: Jarbas Lopes, Scorpios - objetos para o não objeto, 2000/2021
Open a larger version of the following image in a popup: Jarbas Lopes, Scorpios - objetos para o não objeto, 2000/2021

Jarbas Lopes

Scorpios - objetos para o não objeto, 2000/2021
acrílica sobre carron, pandeiro e tambor
[acrylic on carron, tambourine and drum]
70 x 50 x 25 cm
[27 1/2 x 19 3/4 x 9 7/8 in]
Copyright The Artist
Enquire
%3Cdiv%20class%3D%22artist%22%3EJarbas%20Lopes%3C/div%3E%3Cdiv%20class%3D%22title_and_year%22%3E%3Cspan%20class%3D%22title_and_year_title%22%3EScorpios%20-%20objetos%20para%20o%20n%C3%A3o%20objeto%3C/span%3E%2C%20%3Cspan%20class%3D%22title_and_year_year%22%3E2000/2021%3C/span%3E%3C/div%3E%3Cdiv%20class%3D%22medium%22%3Eacr%C3%ADlica%20sobre%20carron%2C%20pandeiro%20e%20tambor%3Cbr/%3E%0A%5Bacrylic%20on%20carron%2C%20tambourine%20and%20drum%5D%3C/div%3E%3Cdiv%20class%3D%22dimensions%22%3E70%20x%2050%20x%2025%20cm%3Cbr/%3E%0A%5B27%201/2%20x%2019%203/4%20x%209%207/8%20in%5D%3C/div%3E

Further images

  • (View a larger image of thumbnail 1 ) Jarbas Lopes, Scorpios - objetos para o não objeto, 2000/2021
  • (View a larger image of thumbnail 2 ) Jarbas Lopes, Scorpios - objetos para o não objeto, 2000/2021
  • (View a larger image of thumbnail 3 ) Jarbas Lopes, Scorpios - objetos para o não objeto, 2000/2021
  • (View a larger image of thumbnail 4 ) Jarbas Lopes, Scorpios - objetos para o não objeto, 2000/2021
  • (View a larger image of thumbnail 5 ) Jarbas Lopes, Scorpios - objetos para o não objeto, 2000/2021
  • (View a larger image of thumbnail 6 ) Jarbas Lopes, Scorpios - objetos para o não objeto, 2000/2021
  • (View a larger image of thumbnail 7 ) Jarbas Lopes, Scorpios - objetos para o não objeto, 2000/2021
  • (View a larger image of thumbnail 8 ) Jarbas Lopes, Scorpios - objetos para o não objeto, 2000/2021
  • (View a larger image of thumbnail 9 ) Jarbas Lopes, Scorpios - objetos para o não objeto, 2000/2021
Incentivado principalmente ao conhecer o artista do samba Jorge Melodia, Jarbas Lopes inicia em conjunto com Melodia, um movimento casual com o samba. Jorge que toca cavaquinho, canta e compõe...
Read more
Incentivado principalmente ao conhecer o artista do samba Jorge Melodia, Jarbas Lopes inicia em conjunto com Melodia, um movimento casual com o samba. Jorge que toca cavaquinho, canta e compõe sambas - junto a Jarbas no pandeiro, animaram muitos encontros entre amigos e o samba, que além de ser popularmente concebido como forma de oração, é também um condutor perfeito para a comunhão, “o não objeto”.
O trio de instrumentos apresentados aqui pelo artista, fizeram parte dessa composição sonora nesse movimento iniciado nos anos 2000 e estão abertos a continuação até os dias atuais. A partir de suas memórias afetivas, Jarbas nos conta um pouco mais da história de Scorpions – Objetos para o não objeto:
“Essas três peças de batuque, de formas variadas, estão ligados ou pertencem a três escorpiões, eu, meu Pai e a Luis Andrade; que além do signo temos em comum a ligação de tocar percussão e de gostar do jogo na vida, de todos os tipos, da metáfora jogo. Meu pai e Luis foram bateristas de fato e tocaram em bandas por um período da vida. Mas o envolvimento deles com esses instrumentos vai além. Meu pai fez e pintou esse Carron - fato muito raro para um jogador que nunca tinha feito um objeto na vida -, muito menos uma pintura, que é abstrata ainda por cima, um lampejo. Luis Andrade também, em uma viagem que fizemos à Amazônia, de súbito resolveu pintar o Tantã, dar outra pele a esse tambor, a pele da pintura jogo, tão ou mais selvagem quanto a pele sintética da cidade, que estávamos tocando para ressoar samba na selva".

[Mainly encouraged by meeting the samba artist Jorge Melodia, Jarbas Lopes starts together with Melodia, a casual movement with Samba. Jorge, who plays the cavaquinho, sings and composes sambas - together with Jarbas on the tambourine, animated many meetings between friends and the Samba, which in addition to being popularly conceived as a form of prayer, is also a perfect conduit for communion, “the non-object” .
The trio of instruments here by the artist, were part of this sound composition in this movement started in the 2000s and are open to continuation until the present day. Based on his affective memories, Jarbas tells us a little more about the story of Scorpions - Objects for non-objects:
“These three pieces of batuque, in different ways, are linked or belong to three scorpions, me, my Father and Luis Andrade; that, in addition to the star sign, we have in common a connection between playing percussion and liking the game in life, of all kinds, the metaphor of game. My dad and Luis were actual drummers and played in bands for a period of their lives. But their involvement with these instruments goes further. My father made and painted this Carron - a very rare fact for a player who had never done an object in his life -, let alone a painting, which is abstract to top it off, a sparkle. Luis Andrade, on a trip we made to the Amazonia, suddenly decided to paint the Tantã, give another skin to that drum, the skin of the game painting, as wild as the synthetic skin of the city, which he selected playing to resonate samba in the jungle".]
Close full details

In the gallery

Gira | Museu de Arte do Rio (MAR) | Rio de Janeiro, Brasil | 2022 [16.06-16.09]
BUMBUM PATICUMBUM PRUGURUNDUM I A Gentil Carioca SP I São Paulo I Brasil I 2021 [07/08 - 09/10]

Rio de Janeiro

Rua Gonçalves Lédo, 11/17, sobrado | Centro

20060-020 | Rio de Janeiro (RJ) | Brazil

Tel: +55 21 2222 1651

Whatsapp: +55 21 98560 8524

correio@agentilcarioca.com.br

Monday to Friday, from 12pm to 6pm
Saturday from 12pm to 4pm (by appointment only)

São Paulo

Travessa Dona Paula, 108 | Higienópolis

01239-050 | São Paulo (SP) | Brazil

Tel: +55 11 3231-0054

sampa@agentilcarioca.com.br

Monday to Friday, from 10am to 7pm

Saturday, from 11am to 5pm

Instagram, opens in a new tab.
Join the mailing list
Youtube, opens in a new tab.
Privacy Policy
Manage cookies
© 2025 A Gentil Carioca | Desde 2003. Todos os direitos reservados | Política de privacidade
Site by Artlogic

Our website uses cookies to improve user experience. By continuing to browse you are giving us your consent to our use of cookies.

Manage cookies
Accept

Cookie preferences

Check the boxes for the cookie categories you allow our site to use:

Cookie options
Required for the website to function and cannot be disabled.
Improve your experience on the website by storing choices you make about how it should function.
Allow us to collect anonymous usage data in order to improve the experience on our website.
Allow us to identify our visitors so that we can offer personalised, targeted marketing.
Save preferences
topo