A Gentil Carioca
Skip to main content
  • Menu
  • Home
  • Artists
  • Exhibitions
  • Art Fairs
  • In the gallery
  • Projects
  • Gallery
  • Contact
  • PT
  • EN
Menu
  • PT
  • EN

Marcela Cantuária

  • Images
  • Overview
  • Selected Works
  • Selected Exhibitions
  • In the gallery
  • Press
  • Video
  • Publications
  • Biography
Open a larger version of the following image in a popup: Marcela Cantuária, Os mortos não estão mortos, 2020
Open a larger version of the following image in a popup: Marcela Cantuária, Os mortos não estão mortos, 2020
Open a larger version of the following image in a popup: Marcela Cantuária, Os mortos não estão mortos, 2020
Open a larger version of the following image in a popup: Marcela Cantuária, Os mortos não estão mortos, 2020
Open a larger version of the following image in a popup: Marcela Cantuária, Os mortos não estão mortos, 2020
Open a larger version of the following image in a popup: Marcela Cantuária, Os mortos não estão mortos, 2020
Open a larger version of the following image in a popup: Marcela Cantuária, Os mortos não estão mortos, 2020

Marcela Cantuária

Os mortos não estão mortos, 2020
óleo e acrílica sobre tela [oil and acrylic on canvas]
150 x 300 cm tríptico [59 1/8 x 118 1/8 in triptych]
150 x 100 cm cada [59 1/8 x 39 3/8 in each]
Enquire
%3Cdiv%20class%3D%22artist%22%3EMarcela%20Cantu%C3%A1ria%3C/div%3E%3Cdiv%20class%3D%22title_and_year%22%3E%3Cspan%20class%3D%22title_and_year_title%22%3EOs%20mortos%20n%C3%A3o%20est%C3%A3o%20mortos%3C/span%3E%2C%20%3Cspan%20class%3D%22title_and_year_year%22%3E2020%3C/span%3E%3C/div%3E%3Cdiv%20class%3D%22medium%22%3E%C3%B3leo%20e%20acr%C3%ADlica%20sobre%20tela%20%5Boil%20and%20acrylic%20on%20canvas%5D%3C/div%3E%3Cdiv%20class%3D%22dimensions%22%3E150%20x%20300%20cm%20tr%C3%ADptico%20%5B59%201/8%20x%20118%201/8%20in%20triptych%5D%3Cbr/%3E%0A150%20x%20100%20cm%20cada%20%5B59%201/8%20x%2039%203/8%20in%20each%5D%3C/div%3E

Further images

  • (View a larger image of thumbnail 1 ) Marcela Cantuária, Os mortos não estão mortos, 2020
  • (View a larger image of thumbnail 2 ) Marcela Cantuária, Os mortos não estão mortos, 2020
  • (View a larger image of thumbnail 3 ) Marcela Cantuária, Os mortos não estão mortos, 2020
  • (View a larger image of thumbnail 4 ) Marcela Cantuária, Os mortos não estão mortos, 2020
  • (View a larger image of thumbnail 5 ) Marcela Cantuária, Os mortos não estão mortos, 2020
  • (View a larger image of thumbnail 6 ) Marcela Cantuária, Os mortos não estão mortos, 2020
  • (View a larger image of thumbnail 7 ) Marcela Cantuária, Os mortos não estão mortos, 2020
View on a wall
A obra Os mortos não estão mortos aborda através da composição a ideia de que a memória de lutadoras e lutadores permanece viva tanto na figura feminina central com punho...
Read more
A obra Os mortos não estão mortos aborda através da composição a ideia de que a memória de lutadoras e lutadores permanece viva tanto na figura feminina central com punho em riste, como na natureza – cadeia de montanha, céu estrelado e a energia solar e lunar. Nas 4 laterais da pintura, existe uma tentativa de lograr uma moldura para o quadro, usando um background de cores, plantas e fragmentos de animais que remetem a vida no hemisfério sul, mais propriamente na américa do sul.
Na primeira parte do tríptico está representado o Muiraquitã, amuleto utilizado na região norte do Brasil, criado por mulheres indígenas desde antes dos europeus chegarem ao continente americano. Esse objeto é tradicionalmente usado quando se ganha de presente e atrai prosperidade e abundância. Na terceira parte do tríptico, uma das obras mais significativas do artista Joaquin Torres Garcia “América Invertida”, de 1943, se sobrepõe a paisagem de estrelas e montanhas. A cartografia criada por Torres Garcia é algo reforçado nessa pintura, como um lugar onde se norteia pela cosmovisão e reconhece o sul global como região central de cultura.

The work “Os mortos não estão mortos” addresses, through composition, the idea that the memory from the fighters remains alive both in the central female figure with a raised fist, and in nature - mountain range, starry sky and solar and lunar energy. On the corners of the painting there is an attempt to achieve a frame using a background of colors, plants and fragments of animals that refer to life in the southern hemisphere, more specifically in South America. In the first part of the triptych Muiraquitã is represented, an amulet used in the northern region of Brazil, created by indigenous women before Europeans arrived on the American continent. This object is traditionally used when given as a gift to attract prosperity and abundance. In the third part of the triptych, one of the most significant works of the artist Joaquin Torres García, América Invertida, from 1943, overlay the landscape of stars and mountains. The cartography created by Torres Garcia is somewhat reinforced in this painting, as a place to guide worldview cosmovisions and recognizes the global south as a central region of culture.
Close full details

Rio de Janeiro

Rua Gonçalves Lédo, 11/17, sobrado | Centro

20060-020 | Rio de Janeiro (RJ) | Brazil

Tel: +55 21 2222 1651

Whatsapp: +55 21 98560 8524

correio@agentilcarioca.com.br

Monday to Friday, from 12pm to 6pm
Saturday from 12pm to 4pm (by appointment only)

São Paulo

Travessa Dona Paula, 108 | Higienópolis

01239-050 | São Paulo (SP) | Brazil

Tel: +55 11 3231-0054

sampa@agentilcarioca.com.br

Monday to Friday, from 10am to 7pm

Saturday, from 11am to 5pm

Instagram, opens in a new tab.
Join the mailing list
Youtube, opens in a new tab.
Privacy Policy
Manage cookies
© 2025 A Gentil Carioca | Desde 2003. Todos os direitos reservados | Política de privacidade
Site by Artlogic

Our website uses cookies to improve user experience. By continuing to browse you are giving us your consent to our use of cookies.

Manage cookies
Accept

Cookie preferences

Check the boxes for the cookie categories you allow our site to use:

Cookie options
Required for the website to function and cannot be disabled.
Improve your experience on the website by storing choices you make about how it should function.
Allow us to collect anonymous usage data in order to improve the experience on our website.
Allow us to identify our visitors so that we can offer personalised, targeted marketing.
Save preferences
topo